onsdag 22 september 2010

Lärare av i morgon del 2

Det är viktigt att komma ihåg att förhållandet mellan lärare och elever är en "objekmedierad relation". (Carlgren & Marton, 2007 s. 148).
Den objektmedierade relationen består utav undervisningsobjekt och inlärningsobjekt. Undervisningsobjektet är alltså det som läraren vill utveckla med eleven, ett slags förhållningssätt. Eleverna vill lära sig något så dom blir inlärningsobjekt (Carlgren & Marton, 2007). Alltså det är viktigt för mig som kommande lärare att alltid komma ihåg att min relation till eleverna är att de ska lära sig saker och ting.  Jag vill som lärare att eleven ska kunna det jag lär ut. Men självklart ska jag inte se barnen som objekt utan som egna individer som man kan forma. Det är då extra viktigt att jag har ett förhållningssätt som är opartiskt och objektiv. Alltså att jag påverkar barnen positivt och inte lägger in egna värderingar i inlärningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar